科学に基づいたキャッチーな曲ベスト20にMJの曲

最もキャッチーな曲が明らかとなったが、選ばれた曲については誰も驚かないだろう。認知度という点で、Spice Girlsの「Wannabe」が1位という結果だった。認知されるまでの平均時間は2.29秒だった。

これは、イギリス・マンチェスターのMuseum of Science and Industry (MOSI) が一年にわたって行った研究の結果である。特設サイトの訪問者は「Hooked on Music」という、過去70年間のヒット曲(1940年代から各年代の売り上げトップ40の曲を合計1000に分割)が流れるゲームをプレイできるようになっている。

サイトでは4つのゲームが用意されている。「Recognise that Tune」は、選んだ曲が聞えなくなっている間も口ずさむなどして歌い続け、再開した時にそれが正しい位置から再開されたかどうかを答えるものだ。「What's the Hook」は、同じ曲の違う部分を聞き、どちらがキャッチーかどうかを選ぶというもの。「Time Trial」は制限時間内で何曲認知できるか、「In a Row」は、間違えずに連続して何曲認知できるかにチャレンジする。

12000人以上のプレイ結果を集計し、「Wannabe」が最も認知度が高い曲であることが明らかとなった。Lou Begaの「Mambo No 5」が2.48秒で2位、Survivorの「Eye of the Tiger」が2.62秒で3位だった。認知されるまでの全体の平均は5秒だった。

「私は音楽の一般的認知を研究するグループで仕事をしています。脳が音楽を処理するあらゆる手段の研究です。私たちが特に興味を持っているのは、音楽と記憶で、正確には、ある種の音楽が長い間記憶に残るのはなぜなのかということです」。アムステルダム大学のコンピュータ音楽学者でこの調査を考案したドクター・アシュレー・バーゴインはBBCに対してこう語った。

「たかだか数度聞いただけの音楽でも、10年後に聞いたら聞いたことがあるとすぐに認識する曲があります。ところが、たくさん聞いてもそんな効果が見られない曲もあるんですよ」。

研究の次の段階は、音楽を「キャッチー」なものとする音楽的特質について検証することだという。現在のところ、ドクター・バーゴインは、強力なメロディのフック(耳に残る部分)がキーだと考えているが、いまだ見解の域であり、さらなる研究が必要だ。

ここを足がかりに、研究チームは真面目な課題に研究を向かわせるプランだという。

「音楽的な記憶の作用について理解が深まれば、認知症を患う人々の研究へ移行できるのではと期待しているのです。適切な音楽、強い意味をもつ音楽があれば、それを歌ったり演奏したりすることは心を癒す高い効果が得られる可能性があるという研究結果がすでにありますから」とドクター・バーゴインは語った。

キャッチーな曲ベスト20は以下の通り。

1. Spice Girls - Wannabe: 2.29 seconds
2. Lou Bega - Mambo No 5: 2.48 seconds
3. Survivor - Eye of the Tiger: 2.62 seconds
4. Lady Gaga - Just Dance: 2.66 seconds
5. ABBA - SOS: 2.73 seconds
6. Roy Orbison - Pretty Woman: 2.73 seconds
7. Michael Jackson - Beat It: 2.80 seconds
8. Whitney Houston - I Will Always Love You: 2.83 seconds
9. The Human League - Don't You Want Me: 2.83 seconds
10. Aerosmith - I Don't Want to Miss a Thing: 2.84 seconds
11. Lady Gaga - Poker Face: 2.88 seconds
12. Hanson - MMMbop: 2.89 seconds
13. Elvis Presley - It's Now Or Never: 2.91 seconds
14. Bachman-Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothin' Yet: 2.94 seconds
15. Michael Jackson - Billie Jean: 2.97 seconds
16. Culture Club - Karma Chameleon: 2.99 seconds
17. Britney Spears - Baby One More Time: 2.99 seconds
18. Elvis Presley - Devil in Disguise: 3.01 seconds
19. Boney M - Rivers of Babylon: 3.03 seconds
20. Elton John - Candle in the Wind: 3.04 seconds

■The top 20 catchiest songs of all time, according to science
A year-long survey by the Museum of Science and Industry in Manchester has revealed the top 10 most persistent earworms -- with the Spice Girls topping the list.

The catchiest song of all time has been revealed, and it ought to surprise absolutely no one. When it comes to recognisability, Spice Girls' "Wannabe" is number one, with users taking, on average, just 2.29 seconds to pick the song.

The result is part of a year-long study, conducted by the Museum of Science and Industry (MOSI) in Manchester, UK. Users were directed to a special website where they could play an online game called Hooked on Music, which contained clips from 1,000 hit songs from the past 70 years -- the top selling 40 tracks of each decade since the 1940s.

There were four modes: Recognise that Tune, where users had to hum along with the track, continuing when the sound dropped out and gauging whether they were still in time when the sound resumed; What's the Hook, where users had to listen to two different clips from the same song and choose which clip was catchier; Time Trial, where users had to recognise as many songs as possible in three minutes; and In a Row, where users had to recognise as many songs in a row as they could.

The game collected data from over 12,000 people, who, on average, found Wannabe the most recognisable song. Lou Bega's Mambo No 5 came in second at 2.48 seconds, with Survivor's Eye of the Tiger coming in third at 2.62 seconds. The average overall time it took to recognise a clip was 5 seconds.

"I work within a group that studies music cognition in general -- any way in which the brain processes music -- and we were particularly interested in music and memory and why exactly it is that certain pieces of music stay in your memory for such a long time," University of Amsterdam computational musicologist and designer of the survey Dr Ashley Burgoyne told the BBC.

"You may only hear something a couple of times yet 10 years later you immediately realise that you have heard it before. Yet other songs, even if you have heard them a lot, do not have this effect."

The next step in the study will be examining the musical features that make a song "catchy"; so far, Dr Burgoyne believes that very strong melodic hooks play a key role, although that is merely an observation and further study is required.

From there, the team plans to channel the research into something a little more serious.

"If we have a better understanding of how the musical memory works, we are hopeful that we can move into research on people with dementia," Dr Burgoyne said.

"There has already been some research that shows that if you can find the right piece of music, something that had a very strong meaning, playing that piece of music can be very therapeutic. But the challenge is figuring out what is the best piece of music."

source: CNET / michaeljackson.com
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